1952. levererade Motala Verkstad med tillverkningsnummer 982-984 tre look till NJA. De fick nr 7-9 senare 107-109 och slutligen 507-509. De vägde 35 ton och var utrustade med Meadow motor med avgasturbin från Brown Boveri för överladdning. Meadow motorn byttes i mitten av 1960-talet till Scania D 815 om 205 hp. Dragkraften blev 5.8 ton. Hydraulkoppling och växellåda behölls. Omkring 1975 byttes till en Scania DS 11-40A med turboladdning och effekt 290 hp vid 2200 rpm. Kopplingen byttes till en allison TC 564 medan växellådan behölls. Vikt 36 ton. Drag kraft 7.2 ton. Hastighet 25 km/h. Lok 9 skrotades 1993 sedan det en längre tid stått avstället som reservdelslok för nr 7 och 8. Dessa lok slutade sin tid som reservlok till det elektriska släcktloketvid koksverket. I slutet av 1997 beslutades att de två loken skulle utgå sedan koksverket i december fått en begagnad lokmotor Z68 655 från SJ som reserv. Vi hade sedan länge legat på om att få överta loken och det första loket nr 8, 508 anlände den 26 januari 1998 till karlsvikshyttan.
Axelföljd | B |
Typ | diselmekanisk |
Motor | Scania DS 11-40A |
Effekt | 290 hkr |
Växel | SLM-Loco 275 LG 4-steg mek |
Tjänstevikt | 36 ton |
Adh. vikt | 36 ton |
Dragkraft | 7.2 ton |
Sth. | 25 km/tim |
Byggt antal | 3 |
Byggår | 1952 |