Ellok SJ littera Z nr 31

Det här är det allra första svenska elektriska lokomotivet. Detbyggdes av Asea som försökslok och stod klart vid årsskiftet 1909/10 när den elektriska försöksdriften i Värtan avslutats. Loket har en annorlunda stil, med en drivboggie och en löpboggie. Egentligen skulle loket förses med två drivbggier men SJ valde att banta projektet. Efter försöksdrift i Tomteboda och anpassning till 15 Hz bogserades loket till Kiruna dit det anlände den 9 september 1914. Det övertogs den 16 september av SJ. Loket sattes in i lokaltrafiken mellan lokstationen och Kiruna C. Senare användes det också i de lätta skoltågen mot Rikgränsen och söderut mot Fjällåsen. Det kom också till användning för att skjutsa barnmorskan eller läkare ut till fjällanläggningar eller banvaktsstugor i det väglösa landet. Den 11 november 1930 kolliderade loket med en dynamitlastad lastbil, men dynamiten exploderade inte. Loket togs till verkstad men användes i liten utsträckning efter detta. 1938 avregistrerades loket och en efter en tids avställning vid huvudverkstaden i Örebro överfördes loket till Sveriges Järnvägsmuseum, som nu deponerat det hos Norrbottens Järnvägsmuseum.
Foto: Järnvägsmuseum, Z nr 31 fotograferat i samband med ankomsten till Kiruna 1914.

Data
Axelföljd .................................................Bo´2
Effekt .................................................450 hkr
Längd ö. b. ....................................14100 mm
Hjulbas ...........................................9700 mm
Drivhjulsdiameter ...........................................
Tjänstevikt ........................................52,2 ton
Adhesionsvikt ...................................31,1 ton
Dragkraft ...............................................6 ton
Sth ..................................................75 km/h
Byggt antal ................................................1
Byggår .................................................1909

Fordon: