Lokomotor SJ littera Z64 nr 392

Ingenjörerna vid SJ gillade kraftöverföring från motorn via stänger till drivhjulen. Det som började med ångloken dök också upp bland de små lokomotorerna. Z64 är ett exempel hos Norrbottens museum. SJ köpte Z64-loken av Deutz i Tyskland som ett motorsvagare komplement till de större V3-loken, som också köptes i Tyskland. De användes främst som växellok, men också i godstrafik på kortare sträckor. Lokens största tillåtna hastighet är 32 eller 53 km/t, beroende på vilken växel som är inkopplad. I slutet av 1970-talet byttes den ursprungliga Deutz-motorn ut mot en starkare Scania-motor i de flesta lok. Z64 användes framför allt i södra Sverige. Den som finns i vår samling avslutade sin tjänst som maskinavdelningens växellok vid lokstallarna i Boden.
Foto: Jan Bergsten, Z64 392 i Karlsvik.

Data
Axelföljd ..................................................... B
Typ ....................................... dieselhydraulisk
Motor ....................................... Deutz T4M625
Effekt .............................................1 x 240 hk
Växel ...........................................Voith L33yU
Längd ö. b. ..................................... 7 370 mm
Hjulbas ...........................................2 650 mm
Drivhjulsdiam. .....................................850 mm
Tjänstevikt ........................................... 28 ton
Adh. vikt .............................................. 28 ton
Dragkraft ..............................................9,3 Mp
Sth. .............................................. 53/32 km/h
Byggt antal ..............................................35 st
Byggår ................................................1953-57