Rälsbuss SJ Y7 1234

SJ började därför i mitten av 1940-talet titta på boggierälsbussar helt i stål och kom fram till en beställning av en serie smalspåriga rälsbussar. De började sättas i trafik 1949. Erfarenheterna av dessa rälsbussar ledde till en normalspårig konstruktion. De första rälsbussarna levererades 1953 med littera YCo6 (senare Y6) och sattes bland annat in på sträckan Boden-Haparanda. Rälsbussarna hade övergångsbryggor och upp till åtta motorvagnar kunde multipelköras. De fick en färgsättning med svart underrede, orange nederdel, gul ovandel och grått tak.

Leveranserna till SJ fortsatte under 1950-talet och pågick fram till 1961. Från och med 1956 ändrade man inredningen till större och bekvämare stolar placerade 2+2. Dessa motorvagnar fick littera YBo7 (senare Y7). I Y6 var stolarna mindre och placerade 3+2. Y6 hade 53 sittplatser mot 47 i Y7. Under 1960-talet byggdes en del motorvagnar om med ännu komfortablare stolar för att kunna användas på längre sträckor framför allt i på Inlandsbanan. Dessa fick 36 platser och ny littera Y8.

För regionaltrafik på elektrifierade banor byggdes även elektriska versioner av Y6 och Y7 med litteran X16 respoektive X17.

Totalt tillverkades 373 dieselmotorvagnar, 30 elmotorvagnar och 321 släp- och manövervagnar till SJ och detta är därmed den största svenska serien av motorvagnar någonsin.

Norrbottens Järnvägsmuseum har Y7 1234, som under den aktiva SJ-tiden användes i Norrbotten och Västerbotten. Rälsbussen tillhörde fram till sommaren2018 stiftelsen Dal Västra Värmlands Järnväg.

Data

Axelföljd B´2
Antal sittplatser: 47
Längd: 17550 mm
Tjänstevikt: 19 ton
Effekt: 145 kW
Hastighet: 115 km/h
Tillverkare: Hägglund & Söner, ASJ, KVAB, Eksjöverken
Byggår: 1953-1961

Fordon: