Motorvagn littera Y1 1359

Under mitten av 1970-talet var SJ:s dieseldrivna motorvagnar av Y6/Y7-generationen nersliten. Nya motorvagnar behövdes och blickarna riktades mot Centraleuropa och valet föll på en italiensk motorvagn. Den svenskanpassades och fick beteckningen Y1. Första Y1-motorvagnen levererades 1979 av Fiat Ferroviaria. Efter en tid tillverkades även 30 vagnar av sysselsättningspolitiska skäl vid den statliga Kalmar Verkstad. AB.

Den yttre färgsättningen var ursprungligen i orange med grått tak och vagnarnas inventarienummer var placerat i fronten med vita siffror på en svart bakgrund. Färgen på stolsklädseln var grönaktig på de som byggdes av Fiat och röd på de som byggdes i Kalmar. De första 25 vagnarna hade 76 sittplatser men eftersom utrymmet upplevdes som trångt minskades antalet till 68 i efterföljande motorvagnar. Inredningen bestod av två salonger med en liten vakuum-toalett i mitten av vagnen.

Y1 fick konventionella buffertar och skruvkoppel. Tanken var att resgods skulle transporteras genom att en godsvagn kunde kopplas till. Så skedde bland annat på Malmbanan, i det så kallade tid ningståget Lukleå-Kiruna. Beställningen ändrades så att 12 motorvagnar försågs med ett mindre lastutrymme. Dessa fick littera YF1 och endast 48 sittplatser.

Under 1990-talet renoverades en del av Y1-motorvagnarna och fick nya växellådor samt dieselmotorer från Volvo (2 st DH10 bussmotorer per motorvagn, 2*10 liter slagvolym) och 6 cylindrar. Den Y1 -motorvagn som Norrbottens Järnvägsmuseum äger har ursprunglig drivlina, växellåda, Fiat-motor, men ny inredning.

Data

Tillverkningsår: 1979–1981
Byggt antal: 88
Tillverkare: Fiat (70 st)/KVAB (30 st)
Axelföljd: (1A)'(A1)'
Längd: 24,4 meter
Drivhjulsdiameter: 920 mm
Drivmedel: Diesel
Effekt: 420 kW
Största hastighet: 130 km/h
Tjänstevikt: 45 ton
Sittplatser: 68

Fordon: